In een onderzoek van Kees Keizer kwam de volgende situatie naar voren: bij een supermarkt staat er een hek voor het parkeerterrein. Het hek staat 50 cm open en er hangen twee verschillende borden op. Op het ene bord staat: “Geen doorgang” met een pijl en de afstand 200m naar de ingang. Op het andere bord staat: “Geen fietsen aan het hek vastmaken”.
Er waren twee verschillende situaties. In situatie één stonden er vier fietsen één meter voor het hek. In situatie twee waren er vier fietsen duidelijk zichtbaar vastgemaakt aan het hek.
Wat bleek nou? Bij situatie één liep 27% van de supermarktbezoekers door de opening, terwijl bij situatie twee er 82% door de opening liep! Hoe dit komt? Wanneer het ene bord genegeerd wordt en de fietsen toch vastgemaakt worden aan het hek, negeren mensen het andere bord ook makkelijker. De normloosheid wordt verhoogd.
Zo zie je op welke manier je omgeving je gedrag kan bepalen. Wat vind jij hier van?
Reactie plaatsen
Reacties